Марія Литвиненко-Вольгемут: «Я встигла зіграти все, що хотіла»
Українська оперна співачка,
артистка з незабутнім лірико-драматичним сопрано Марія Іванівна Литвиненко народилась 13 лютого 1892 року в Києві, в родині
працівника заводу «Арсенал». Крім неї, в сім'ї було семеро дітей.
У семирічному віці Марійка почала
співати в церковному хорі разом зі старшими братами й сестрами. Вони співали
так гарно, що нерідко парафіяни, обернувшись спиною до вівтаря, дивилися на
хори. У церкві дівчинку помітив оперний співак Михайло Бочаров. Після служби
підійшов до регента й сказав, що маленьку співачку обов'язково треба віддати
вчитися музики. Так визначилась подальша
доля дівчинки.
Закінчивши 1912 року музичне
училище, Литвиненко вступає до театру
Садовського у Києві, через два роки
залишає його і їде до Петербургу. У 1915
році Марія вийшла заміж за театрального
адміністратора Григорія Вольгемута. З 1924 року подружжя працює в оперному театрі
Харкова, який на той час був столицею України. У 1935 році після переносу до
Києва столиці УРСР туди переводять артистів Харківської опери. Відтоді й до
1953-го Марія Литвиненко-Вольгемут була солісткою Київського театру опери й
балету ім. Т.Г. Шевченка (теперішня Національна опера України). З 1944 - професор Київської консерваторії.
Марія Іванівна створила образи, які відзначаються
яскравим національним колоритом: Настя і Терпелиха (опери «Тарас Бульба» і
«Наталка-Полтавка» М. Лисенка), Одарка (опера «Запорожець за Дунаєм» С.
Гулака-Артемовського) та ін. Співачка виконувала партії класичного репертуару
та українські народні пісні.
Всі, хто мав щастя насолоджуватись
її виконанням, відмічали, як артистка із самого початку кар’єри добре «відчувала»
сцену. А Марія Іванівна й не мала іншого виходу, бо була дуже короткозора.
Іноді під час вистави не бачила й партнерів на сцені. А якось навіть співала
«Наталку Полтавку» в пенсне. Не могла покладатися на суфлера й помічати жести
диригента, тому вивчала всю партитуру опери напам'ять. Це було для неї нескладно,
бо мала не тільки унікальний голос, а й дуже добру музичну пам'ять.
Ще один символічний факт з
біографії співачки: у театрі Садовського
було заведено допомагати новачкам, старші акторки давали свої костюми молодим, і Марії Литвиненко дісталися корсетка, запаска та
ще деякі елементи одягу від самої Марії Заньковецької! І дівчина стала гідною
спадкоємицею видатної співачки.
«У сузір'ї корифеїв спалахнула
нова зірка», — написав тоді про неї молодий Максим Рильський.
В якому театрі Марія Іванівна не
виступала б згодом, вона не відступала від принципів Садовського. Коли бачила,
що співачка не грає роль, а просто виконує свою арію, — не могла стриматися: йшла
на сцену й пояснювала, як треба.
Марія Литвиненко-Вольгемут за
сценічне життя виконала понад 70 оперних партій. За приблизними підрахунками,
партію Одарки в опері Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» виконала 500 разів.
Навесні 1966 року, незадовго до
смерті, тяжко хвора Марія Литвиненко-Вольгемут лежала в лікарні. І тут по радіо
почали транслювати арії в її виконанні. Медсестра кинулася до її палати
вимкнути приймач, щоб літня співачка не розхвилювалася. Та коли зайшла, на
обличчі Марії Іванівни застала усмішку. Марія Литвиненко-Вольгемут попросила
залишити передачу:
— Я нітрохи не сумую. Я встигла зіграти все, що
хотіла…
Послухати легендарний дует Одарки і
Карася (фрагмент телеверсії опери «Запорожець за Дунаєм» 1953 року) можеш за цим посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=MfqbM1fHfSY&ab_channel=%D0%A1%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B9%D0%BA%D0%BE .
Стислу хроніку життя і творчості Марії
Литвиненко-Вольгемут дивись у ролику з циклу «Слава України» (випуск №9) за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=KZsJipMEpWM&ab_channel=DanyloYanevsky .
Немає коментарів:
Дописати коментар